Zdrowie zaczyna się w jelitach – sprawdź jak o nie dbać!

Prawidłowa praca jelit jest niezwykle ważna dla dobrego funkcjonowania całego organizmu. Jeśli jelita nie są sprawne, choruje cały organizm. Przewód pokarmowy człowieka to doskonałe środowisko do zasiedlenia różnorodnych mikroorganizmów tworzących tzw. mikroflorę.

Proces zasiedlania rozpoczyna się już od momentu narodzin, stopniowo się rozwijając. W przewodzie pokarmowym dorosłego człowieka  znajduje się około 10^14 różnego rodzaju komórek bakteryjnych, czyli 10 razy więcej niż ogólna liczba komórek tworzących organizm ludzki. W przypadku niemowląt ważną rolę odgrywa karmienie piersią. Dziecko wraz z mlekiem matki otrzymuje prebiotyki, które stymulują rozwój korzystnych szczepów bakteryjnych w jego jelicie. Noworodki karmione wyłącznie piersią posiadają 10-krotnie wyższą populacje bifidobakterii, niż niemowlęta karmione sztucznie.

Zadaniem flory bakteryjnej jest zarówno odnowa nabłonka jelitowego, odpowiednia perystaltyka jelit, metabolizm składników pokarmu oraz kształtowanie układu odpornościowego. Wytwarzane są również m.in. bakteriocyny, które uniemożliwiają rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych.

W jelitach zdrowego człowieka bytuje ok. 2 kilogramów drobnoustrojów

Skład mikroflory może się zmieniać w zależności od wieku, stanu zdrowia oraz rodzaju przyjmowanego pokarmu. Dodatkowo odpowiedni skład mikroflory jelitowej ma wpływ na występowanie nadwrażliwości pokarmowej oraz zaburzeń układu przewodu pokarmowego. Badania z ostatnich lat wskazują, że stany zapalne u pacjentów z nieswoistym zapaleniem jelit, zapaleniem stawów i chorobą Leśniowskiego-Crohna, mogą być związane ze zmianami flory bakteryjnej. 

Na złą pracę jelit ma wpływ wiele czynników. Główne z nich to stres, przetworzona żywność, dieta uboga w błonnik, antybiotyki, leki stosowane przy bólach, np. Ibuprom, toksyny, odwodnienie, brak snu, zakażenia i stany zapalne.

PROBIOTYKI

Probiotyki to produkty zawierające żywe mikroorganizmy, które dostarczane w odpowiednich ilościach wywierają korzystny wpływ na zdrowie. Probiotykom często towarzyszą prebiotyki czyli nietrawione składniki węglowodanowe pożywienia, które stymulują wzrost szczepów bakterii jelitowych. Najczęściej występującymi prebiotykami są fruktany oraz inulina, której dobrym źródłem jest cykoria, por, czosnek, szparagi i cebula.

Najważniejsze funkcje probiotyków:

Znalezione obrazy dla zapytania check wzmocnienie układu odpornościowego
Znalezione obrazy dla zapytania check poprawa wchłaniania związków mineralnych
Znalezione obrazy dla zapytania check hamowanie rozwoju patogennych migroorganizmów
Znalezione obrazy dla zapytania check obniżenie poziomu cholesterolu
Znalezione obrazy dla zapytania check zapobieganie zaparciom
Znalezione obrazy dla zapytania check zmniejszenie objawów nietolerancji laktozy
Znalezione obrazy dla zapytania check zmniejszenie ryzyka otyłości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *