Udany związek

Komunikacja w związku

Na to, jak przebiega komunikacja z związku miłosnym składa się wiele czynników – od sposobu komunikacji naszych pradziadków po pogodę za oknem. Jednak jest kilka zasad, które mogą w znaczący sposób ułatwić porozumiewanie się pomiędzy partnerami. Może warto je poznać:

1.Modyfikujmy zniekształcenia poznawcze

Zniekształcenia poznawcze (patrz spis) to błędy w myśleniu. Wiele z nich powoduje niezrozumienia pomiędzy partnerami i nieprzyjemne emocje.

Na przykład:
– etykietowanie: jesteś nieodpowiedzialna/nieodpowiedzialny, zamiast: w konkretnej sytuacji zrobiłaś/zrobiłeś…
– czytanie w myślach: czytamy w myślach partnera tworząc niepoparte dowodami przekonanie, że partner ma o nas złe zdanie. Oczekujemy, że partner będzie czytał w naszych myślach – jeśli powiem, czego pragnę i to dostanę, to się nie liczy.
– selektywna uwaga: skupianie się na wadach partnera z pominięciem jego zalet
– nadmierne uogólnianie: stwierdzenia typu: Ty zawsze, Ty nigdy…

Analizując listę zniekształceń poznawczych zauważymy, że stosujemy szereg z nich w ramach naszej komunikacji z partnerem.

2.Stosujmy komunikat ”Ja”

Komunikat „Ja” to sposób na przełamanie zniekształceń poznawczych – zawiera on opis naszych uczuć i potrzeb wraz z ich wyjaśnieniem.

Czuję … (wyrażenie swoich emocji) …
Kiedy Ty …. (opis sytuacji oparty na faktach) …
Ponieważ … (wyrażenie swojej potrzeby, wyjaśnienie) …
Chcę … (oczekiwania na przyszłość)

Na przykład:

Czuję złość
Kiedy Ty rozrzucasz bieliznę po mieszkaniu
Ponieważ nie lubię bałaganu
Chcę, żebyś wrzucała/wrzucał ją do kosza na brudną bieliznę

Komunikat „Ja” to alternatywa dla komunikatu „Ty”, który często przybiera formę: Ty jesteś…. lub Ty zawsze… Jest mniej zagrażający, daje szansę na udaną komunikację.

3.Unikajmy komunikacji w gniewie

Możemy wyróżnić trzy stopnie rozwoju gniewu:

a) Spokój
b) Gniew
c) Utrata kontroli

Zasadą sprzyjającą udanej komunikacji jest zaprzestanie komunikowania się w gniewie, a w szczególności w momencie utraty kontroli. Komunikacja w gniewie często nacechowana jest zniekształceniami poznawczymi i komunikatami „Ty”. Para może umówić się, że w momencie odczuwania gniewu komunikacja zostaje przerwana – można wyjść na balkon, wziąć prysznic, itp. i zostaje wznowiona po osiągnięciu stadium spokoju. Często w trakcie rozmowy potrzeba kilku, a nawet kilkunastu przerw na ochłonięcie.

4.Jesteśmy jedną drużyną

Poza konkretnymi technikami komunikacji warto przyjąć konstruktywne podejście do związku, polegające na postrzeganiu pary, jako drużyny, która strzela do jednej bramki. Często obserwując związki można odnieść wrażenie, że partnerzy zachowują się tak, jakby przeciągali linę – każdy chce przeciągnąć ją na swoją stronę. Tymczasem wygrana jednej ze stron to zarazem przegrana drugiej, a tym samym przegrana całej drużyny. Szukajmy takich rozwiązań, które zaspokoiłyby jak najwięcej potrzeb obu osób w parze.

Ćwiczenie dla pary:

1. Znajdźcie 20 minut wolnego czasu, niech nic Wam nie przeszkadza. Usiądźcie wygodnie. Niech przez 10 minut pierwsza osoba opowiada partnerowi, co myśli, czuje w wybranej sprawie. W tym czasie druga osoba uważnie słucha, dopytuje, podsumowuje wypowiedzi partnera, stara się jak najlepiej go zrozumieć.

2. Następnie robimy zamianę ról. Osoba, która do tej pory słuchała opowiada o tym, co myśli i czuje na dany temat, partner słucha, dopytuje, próbuje jak najlepiej zrozumieć.

3. Na koniec porozmawiajcie o tym, jak się czuliście w tym ćwiczeniu – co było łatwe, a co trudne, co pomagało, a co przeszkadzało.

To ćwiczenie pomaga w nauce uważnego słuchania, rozumienia perspektywy partnera. Pomaga unikać tego, co często robimy w komunikacji – radzenia, udowadniania swojej racji, dyskutowania, oceniania, itp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *