Spokojny sen

Spokojny sen

Większość osób miewa okresowe problemy ze snem. W ich rozwiązaniu może pomóc poznanie i stosowanie kilku zasad poprawiających jakość snu.

Po pierwsze, Twoja sypialnia powinna być zaciszna, ciemna i wygodna. Po drugie, używaj jej wyłącznie do spania. Jeżeli miewasz problemy ze snem, powinieneś ograniczać przebywanie w łóżku związane z innymi czynnościami, takimi jak czytanie, oglądanie telewizji, a szczególnie martwienie się. Jeżeli masz tendencję do rozmyślania o problemach przed snem, przenieś tę czynność na inną porę dnia. Wieczorem możesz zanotować jedynie problemy warte przemyślenia następnego dnia. Piszę o tym więcej w części poświęconej zasadom utrzymania dobrego nastroju.

W ciągu dnia:
Trenuj, bo regularne ćwiczenia fizyczne pomagają pogłębić sen, lecz kończ trening nie później niż 4 godziny przed porą snu.
Unikaj drzemek w ciągu dnia, bo skracają one sen nocny.
Nie używaj środków stymulujących popołudniami, nie pij kawy, ograniczaj palenie papierosów.
Nie pij alkoholu tuż przed pójściem spać, bo sprzyja to wcześniejszemu budzeniu się.

Przed snem:
Odpoczywaj co najmniej godzinę przed snem: to dobry czas na długą kąpiel, słuchanie muzyki, czytanie, oglądanie telewizji.
Kładź się do łóżka tylko wtedy, gdy pojawi się senność, ale nie wcześniej. Nie zasypiaj na kanapie.
Jeżeli nie możesz usnąć w ciągu 15 – 20 minut wstań z łóżka, zajmij się czymś relaksującym i wróć do sypialni kiedy znów staniesz się senny. Ta sama zasada dotyczy nocnych wybudzeń.

Rano:
Budź się i wstawaj z łóżka o tej samej porze w dni powszednie oraz w weekendy, niezależnie od tego, jak długo spałeś w nocy. Pozwoli to wyregulować zegar biologiczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *